De Autoriteit Consument & Markt (ACM) zet een volgende stap in de eerder bekend gemaakte verscherpte aanpak om een einde te maken aan ongewenste verkooptelefoontjes. Bedrijven moeten kunnen aantonen dat zij voldoende stappen hebben gezet om te voldoen aan de geldende telemarketingregels en dienen zich te houden aan het geldende telemarketingverbod.
Bedrijven die onvoldoende stappen hebben gezet lopen het risico op handhaving door de ACM. De ACM let vooral op bij energie- en telecombedrijven.
De ACM ontvangt jaarlijks veel klachten van consumenten en zzp'ers over ongewenste verkooptelefoontjes. In maart van dit jaar organiseerde de ACM een bijeenkomst waarin de regels werden toegelicht en energie- en telecombedrijven een deadline van 1 juli kregen om aan de regels te voldoen. De ACM gaat nu controleren in hoeverre deze bedrijven hun processen en praktijk ook echt hebben aangepast, zodat ze alleen consumenten en zzp'ers bellen die daarmee expliciet hebben ingestemd.
Hierbij bekijkt de ACM ook of de bedrijven de partijen die namens hen bellen, zoals callcenters, voldoende controleren. Ook zij moeten zich aan de regels houden en het bedrijf dat de opdracht verleent aan het externe callcenter is daarvoor verantwoordelijk. Dit wordt ketenaansprakelijkheid genoemd.
Daarnaast gelden nog steeds de regels voor de inhoud van het gesprek, namelijk dat het bedrijf dat belt duidelijk moet zijn over zijn identiteit, de commerciële reden van zijn telefoontje en de inhoud van het aanbod. De regels gelden voor alle bedrijven die gebruik maken van telefonische werving bij het benaderen van ‘natuurlijke personen’: consumenten en zzp'ers.
Indien nodig kan de ACM de voorgeschreven werkwijze afdwingen door boetes of lasten onder dwangsom op te leggen. Deze regels gelden voor alle bedrijven die gebruik maken van telefonische werving.
Consumenten én zzp'ers die last hebben van ongewenste verkooptelefoontjes kunnen dit blijven melden bij ACM ConsuWijzer, het consumentenloket van de ACM. Meldingen helpen de ACM om te weten waar het mis gaat en hoe zij effectief kan optreden. Dat kan via de volgende link: https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-acm-consuwijzer
Doe dus altijd een melding bij de ACM, als je zonder dat je daarvoor toestemming hebt verleend en dus ongevraagd bent gebeld met het doel jou goederen of diensten te verkopen. Hoe meer meldingen, des te beter omdat de ACM zich richt op bedrijven waarover de meeste meldingen binnenkomen.
mr. E. van Sark
procesjurist FNV Zelfstandigen