ACM zet stap in strenger toezicht ongewenste verkooptelefoontjes (telemarketingverbod)

Strengere aanpak ongewenste telefoontjes: ACM richt zich op ketenaansprakelijkheid.

Redactie
Door Redactie 28 juli 2025

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) zet een volgende stap in de eerder bekend gemaakte verscherpte aanpak om een einde te maken aan ongewenste verkooptelefoontjes. Bedrijven moeten kunnen aantonen dat zij voldoende stappen hebben gezet om te voldoen aan de geldende telemarketingregels en dienen zich te houden aan het geldende telemarketingverbod.

Bedrijven die onvoldoende stappen hebben gezet lopen het risico op handhaving door de ACM. De ACM let vooral op bij energie- en telecombedrijven.

Aanpak telemarketingverbod

De ACM ontvangt jaarlijks veel klachten van consumenten en zzp'ers over ongewenste verkooptelefoontjes. In maart van dit jaar organiseerde de ACM een bijeenkomst waarin de regels werden toegelicht en energie- en telecombedrijven een deadline van 1 juli kregen om aan de regels te voldoen. De ACM gaat nu controleren in hoeverre deze bedrijven hun processen en praktijk ook echt hebben aangepast, zodat ze alleen consumenten en zzp'ers bellen die daarmee expliciet hebben ingestemd.

Hierbij bekijkt de ACM ook of de bedrijven de partijen die namens hen bellen, zoals callcenters, voldoende controleren. Ook zij moeten zich aan de regels houden en het bedrijf dat de opdracht verleent aan het externe callcenter is daarvoor verantwoordelijk. Dit wordt ketenaansprakelijkheid genoemd.

Inhoud gesprek

Daarnaast gelden nog steeds de regels voor de inhoud van het gesprek, namelijk dat het bedrijf dat belt duidelijk moet zijn over zijn identiteit, de commerciële reden van zijn telefoontje en de inhoud van het aanbod. De regels gelden voor alle bedrijven die gebruik maken van telefonische werving bij het benaderen van ‘natuurlijke personen’: consumenten en zzp'ers.

Indien nodig kan de ACM de voorgeschreven werkwijze afdwingen door boetes of lasten onder dwangsom op te leggen. Deze regels gelden voor alle bedrijven die gebruik maken van telefonische werving.

Meldingen van consumenten én zzp'ers helpen de toezichthouder

Consumenten én zzp'ers die last hebben van ongewenste verkooptelefoontjes kunnen dit blijven melden bij ACM ConsuWijzer, het consumentenloket van de ACM. Meldingen helpen de ACM om te weten waar het mis gaat en hoe zij effectief kan optreden. Dat kan via de volgende link: https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-acm-consuwijzer

Doe dus altijd een melding bij de ACM, als je zonder dat je daarvoor toestemming hebt verleend en dus ongevraagd bent gebeld met het doel jou goederen of diensten te verkopen. Hoe meer meldingen, des te beter omdat de ACM zich richt op bedrijven waarover de meeste meldingen binnenkomen.

mr. E. van Sark
procesjurist FNV Zelfstandigen

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.