Het zal altijd frustrerend blijven wanneer een factuur niet of niet op tijd betaald wordt door een klant of opdrachtgever. Op enig moment zul je iets moeten ondernemen als je wil dat je factuur alsnog betaald wordt.
5 september 2017
Het kan dan soms al genoeg zijn om de debiteur per e-mail, brief of telefonisch te benaderen om te informeren naar de reden waarom er nog niet is betaald.
Niet iedereen voelt zich er prettig bij om een opdrachtgever of klant aan te spreken op het feit dat er nog een onbetaalde factuur ligt. Zeker bij een opdrachtgever die regelmatig zorgt voor nieuwe opdrachten kan de drempel wat hoger liggen om deze aan te spreken op het uitblijven van een betaling.
Toch geldt ook dan dat je het er niet bij moet laat zitten. Uitgangspunt is immers dat er tijdig, binnen de overeengekomen termijn, moet worden betaald. Het is begrijpelijk dat je de relatie goed wilt houden met een opdrachtgever die mogelijk voor nieuwe opdrachten kan zorgen. Het aanspreken van een opdrachtgever op zijn betalingsverplichting hoeft niet gelijk te leiden tot een verslechtering van de relatie. De wijze waarop je contact hebt over de openstaande factuur kan natuurlijk wel van invloed zijn op de relatie. Vooral de toon van een gesprek of e-mail speelt een belangrijke rol in het goed houden van een relatie en niet zozeer dat het onderwerp een onbetaalde factuur betreft. Het gesprek aangaan over een onbetaalde factuur is net zo normaal als aangesproken worden door je opdrachtgever over de uitgevoerde werkzaamheden of het afgeleverde product.
Het kan natuurlijk gebeuren dat een debiteur aangeeft nog niet toe te zijn gekomen aan betaling van de factuur, omdat hij zelf nog wacht op een betaling van een derde partij. Daarnaast zijn er nog wel honderd andere redenen te bedenken waarom een betaling nog niet heeft plaatsgevonden. Uiteindelijk zal er het er op neerkomen dat je zult moeten kiezen tussen de debiteur wijzen op zijn betalingsverplichting en de overeengekomen betalingstermijn, of verder afstemmen met de debiteur op welke termijn er dan wel betaald kan worden. Het zal duidelijk zijn dat het soms lastig is om te kiezen tussen een wat formelere houding of een wat afwachtende houding ten opzichte van een debiteur. Per situatie zul je moeten bekijken welke aanpak het meest passend is, maar dit laat onverlet dat de hoofdregel is dat er tijdig betaald moet worden.
In een ideale wereld krijgt elke zzp’er zijn factuur op tijd betaald. De werkelijkheid is echter anders. Om toch in de buurt te komen van die ‘ideale wereld’ is het belangrijk dat wij elkaar scherp houden. Iedereen kan een steentje bijdragen door een debiteur tijdig aan te spreken over het feit dat er nog een factuur openstaat.
Helaas blijkt uit de praktijk dat er altijd partijen zullen zijn die zich weinig aantrekken van een verzoek om een nog openstaande factuur te voldoen. Gelukkig kun je in dat geval als lid een beroep doen op de incassoservice van FNV Zelfstandigen.
Thomas Gontscharoff
Jurist FNV Zelfstandigen