SBI staat voor Standaard Bedrijfsindeling. Elke onderneming krijgt één of meerdere van deze codes toegewezen. Ze geven aan welke activiteiten jouw bedrijf uitvoert. Bij je inschrijving bij de Kamer van Koophandel geef je aan wat je precies doet, en op basis daarvan worden de bijpassende SBI-codes toegekend.
Wijzigt er iets in je bedrijfsactiviteiten na je inschrijving? Dan ben je zelf verantwoordelijk om dit via Mijn KVK door te geven. Het kan zijn dat je dan een nieuwe of extra SBI-code ontvangt.
Oorspronkelijk waren SBI-codes bedoeld voor statistische doeleinden. Ze helpen statistiekbureaus om economische activiteiten te categoriseren. Tegenwoordig worden ze ook gebruikt door overheden en bedrijven voor allerlei administratieve processen.
Een juiste SBI-code is dus essentieel. Hier zijn enkele situaties waarin deze codes een rol spelen:
In september van dit jaar vindt er een grote update plaats van het SBI-systeem. De Kamer van Koophandel past de codes automatisch aan op basis van de geregistreerde bedrijfsactiviteiten. Je hoeft hier zelf niets voor te doen. Wel is het belangrijk dat de informatie in het Handelsregister actueel en correct is. Het is daarom verstandig om je gegevens vóór en na de wijziging te controleren.
Meer informatie over de SBI-codes en de aankomende veranderingen vind je op www.cbs.nl/sbi.
Als je toch je bedrijfsactiviteiten controleert in Mijn KVK, is het handig om meteen ook je gegevens in Mijn FNV na te lopen. Zo weet je zeker dat je lidmaatschapsinformatie en sectorindeling nog steeds kloppen met je actuele situatie. Ook kun je hier aangeven welke nieuwsbrieven je wenst te ontvangen, want naast de zzp-nieuwsbrief kun je ook geinteresseerd zijn in de nieuwsbrief met informatie uit jouw sector en andersom. Dit voorkomt misverstanden en zorgt ervoor dat je optimaal gebruik kunt maken van de diensten en ondersteuning van FNV.